4 tips van jongeren over leiderschap en social media

1. ZORG VOOR EEN GOED EVENWICHT TUSSEN COACHING EN AUTONOMIE

Dat kan door middel van een mentor die bij de start goed begeleidt en zorgt voor een open feedbackcultuur. Jongeren houden van een ‘opendoorpolicy’. Ze willen dat de deur van hun leidinggevende in het begin continu openstaat. Na enige tijd is het dan nodig dat autonomie en verantwoordelijkheid gestimuleerd worden, met continue feedback.

 

2. ZORG VOOR DIVERSITEIT IN TEAMS

Veel jongeren komen graag terecht in een jong team. Dat kan echter zorgen voor een kloof tussen generaties. Gemengde teams zijn een must opdat starters veel zouden leren van oudere werknemers (en vice versa).

 

3. ZORG VOOR SOCIAL MEDIATRAINING OP MAAT

Een duidelijk kader is nodig voor de social mediawijsheid van de werknemers. Sensibilisering en opleiding kunnen wonderen doen. Veel werknemers zijn namelijk niet opgegroeid als ‘digital native’. De jongeren zien de sociale media als een supplementair en direct communicatiekanaal, dat niet kan geweerd worden. Ze zijn vaak ook bereid om hun kennis over de werking ervan te delen met oudere werknemers. 

 

4. BEWAAK HET EVENWICHT TUSSEN EXTERN IMAGO EN INTERN GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA

Zorg voor een duidelijk en consistent beleid, dat de social media niet verbiedt. Stel duidelijke afspraken en regels op voor het gebruik. Zorg ervoor dat deze continu en consistent worden toegepast, maar stel deze regels niet voor op een te dwingende manier. Leg de nadruk op de positieve kant van de social media. 

 

Meer weten? Het VBO heeft, samen met jongeren, een pulicatie uitgewerkt die een hele reeks tips, tools, informatie en goede prakijken bevat om jongeren meer en beter aan te trekken. Zeg maar: een handleiding van jongeren voor bedrijven over hoe (beter) om te gaan met jongeren. Lees de brochure hier.

 

Opmerkingen

Identificeer u om opmerkingen te maken, of maak anoniem opmerkingen.

Onze partners